fredag 11. februar 2011

Trening med Odin

Jeg har fått den skumle æren å få trene Odin litt fremover. Grunnen til at det er skummelt er at det ikke er min hund, er jeg flink nok, kan jeg nok, gjør jeg det riktig, hjelper det??

Det Odin sliter med er: bjeffing, han liker å lage lyd, masse lyd, og han bjeffer for lite eller ingenting. Han kan utagere mot mennesker, sykler og barnevogner. Hvis det kommer hund, bjeffes det og utageres i så stor grad at han er ikke "tilsnakkendes".

Jeg trente litt med han forleden dag,og fant ut:
Han må ikke gå fot hele tiden, men lengere tider uten oppgaver, og random tissing fører til draing i båndet, som så fører til stress og så utagering.
Derfor belønner jeg all kontakt, inkl minimal- her øker jeg ikke kriteriene i det hele tatt på lang tid.
Belønningen forekommer fra hånd, hives på marken, spytte fra munnen, la han gnage i handen osv. Variert belønning.

Jeg belønner konstant fra Odin ser et mennesket til det er gått forbi- uansett om han tar kontakt med meg eller ikke. Eneste kriterie er at han ikke skal utagere. Her fungerer det best å hive på marken først, og akkurat i det de går forbi, mat fra hånd.

Han har lett for å stresse seg opp, og med stresset kommer lyd. Altså må jeg prøve å holde han rolig, og få han opptatt med meg så han ikke får hisset seg opp over omgivelsene. Han har problemer med å roe seg ned, så det er kanskje noe vi kan begynne å trene litt på.

Hunder: her er planen å bare la han bælje løs, og heller prøve å få kontakt når han roer seg. Også prøve å holde oss på god avstand fra hunder, hvis ikke det går- se over.

Imorgen skal jeg trene litt i byen med han, så får vi se om det blir litt for mye for Odin, eller om han takler det, er usikker.
Det eneste belønningen nå som funker er mat, og måten han får belønning på. Lek er ikke gøy, kos liker han ikke( i den settingen, vrir seg unna), og stemme fungerer ikke.
Det som har vist seg å fungere er: klikker- han responderer klart bedre på den enn stemme, den bryter inn hos han.
Etter utagering, gi godbiter i mengder på bakken, da blir han opptatt med sniffing over mer enn et sekund, og det virker som roer han ned.
Belønn variert
La han ikke bli for sliten
All trening er bedre enn ingen trening:)

Og på disse turene har Zebra full kontroll på mamman til Odin, for hun leker godterimaskin, og forer Snørra med namnam, og det liker jo lille blondie. Ellers så prøver vi å få flere gir i prikkekroppen, for nå har den kun tre: Esel- dønn stopp, mens en desperat leter etter mor
Huskie: man drar alt man kan, drit i det som henger bak der, funker knallbra på glatt underlag
Og den hardeste til nå for Z sin del: gå i slakt koppel i lengere tid, vekk fra mamman sin- for det er fryktelig vansklig det. Men tror de koser seg de to jentene, de er visst på jentetur:)

Ingen kommentarer: