tirsdag 29. januar 2008

I møte med gamle fordommer


I går når jeg var og luftet Quila, og hadde øyne i nakken, og ørene på stilk. Møtte vi mannen med gordonsetterene igjen, fikk Quila i bånd, og hans løp løse rundt. Vi kom i snakk, og jeg beklaget det inntrufne, som han godtok,phu. Han sa at hundene hans hadde blitt angrepet flere ganger, så de holdt seg stort sett vekk fra andre hunder. Han lurte på hvorfor jeg ikke hadde tatt ho etter ho røyk på bikkja hans, jeg svarte sjokk. Sannheten er at han tok henne, rista henne kraftig, og slo henne i hodet.Og jeg liker det ikke, og har ingen tro på at dette fungerer.


Mens vi står der og snakker, og Quila vekselvis gjør utfall, og piper, sier han at: Du har ikke vurdert å strømme ho, gi ho grisebank, og strøm ho når ho gjør utfall. Da kommer hun til å bli bra med en gang. Jeg ble ikke paff en gang. Han var prototypen på mann, med jakthunder som, trener som de gjorde på 50-60 tallet.

Jeg svarte bare at jeg tror ikke strøm hjelper mot redsel. Hadde ingen planer om å komme i diskusjon om han ang dressurmetoder. Han synes at jeg driver med godbitdressur,og derfor har vansklig hund. .

Men husker jo selv når jeg drev på med gamle dressurmetoder, med rykk og napp, og fysisk korrigering. For et kick, etter en korrigering var jo bikkja som et lam, at det var pga at den var redd, var det jo ingen som tenkte på.

Vil bare understreke på det sterkeste at jeg aldri har slått bikkjene mine, men brøling og rykk og napp har nok skjedd før i tiden, før jeg visste bedre, før man lærte noe annet en at slik gjorde man ting.

Jeg trives bedre med klikkertrening, og positiv innlæring. Liker at hunden vil jobbe med meg, at den ikke er redd, og smiskete, men ivrig og glad. Så får jeg heller drive med pølsedressuren min, den funker jo. Og så lenge jeg har råd til pølser(og alt det andre som trengs, som leverpostei,tubesost,lever, kong, ball osv) går jo dette greit. Om jeg trener rent klikkertrening er vel heller kanskje uvisst, men at jeg trener i de snillere baner er det ikke tvil om.

Så når jeg hørte på denne mannen som snakket om strøm og grisebank, tenkte jeg: Så godt at jeg turde å lære og prøve noe nytt.

Ingen kommentarer: