mandag 17. oktober 2011

Bokblogg oktober 2011


Zebra her:
Siden jeg er litt sånn dårlig, så ligger jeg mye å sover, og roer an helt ned.. litt kjedelig men håper jeg kommer meg snart igjen. Vil jo ut og leke og løpe:)
Men matmor har altså fått lest litt mens jeg har lagt i armkroken og gitt ho støtte. Er skumle bøker ho leser, om vold og gunnere å sånt....
Vel her er noen tips om hva du burde lese:
GRANDE; REYNA
Over de hundre fjell

Dette er en roman om illegal innvandring fra Mexico, sett med øynene til de fattige familiene som blir etterlatt. Det handler om en verden der menn er desperate, kvinner blir ofre og barn lengter etter kjærlighet og en trygg familie. Reyna Grande er født i Mexico og som 9-åring kom hun til USA som illegal innvandrer. Hun mottok The American Book Award i 2007.

God bok, godt skrevet med fin miljøskildring.

ØISTEIN WIIK
Slakteren:

Tom Hartmann roter seg lett borti høyspente kriminelle miljøer.

Nå reiser han til Sør-Frankrike, til sin venn Eddie Jones, som har en forretningsidé. Problemet er at Eddie også har liket av en vakker kvinne i bilen. Samtidig får Toms ekskone, politietterforskeren Cathrine Price, en drapssak på bordet da den fryktede kunstkritikeren Gerhard Elmings oppdelte kropp, montert inn i et kunstverk av plexiglass, blir levert til Galleri PL på Grünerløkka midt under en vernissage. "Slakteren" skildrer et dekadent kunstmiljø og er en internasjonal røverhistorie om dårskap og forfengelighet, grusomhet og hevn.

Boken gnistrer av språklig overskudd, spenning, komiske situasjoner og overraskende

Veldig god, humoristisk bok. Dette var en strålende oppfølger:)

KURT AUST
Vredens dag
Petter Hortten og hans danske læremester, professor Thomas av Bouberge, er på vei til Ribe i Danmark. Det er 28. desember 1699. De blir overrasket av snøstorm og må søke ly i en kro. Straks etter de er ankommet, blir en av gjestene - en greve - funnet død. Professoren danner seg raskt et overblikk over situasjonen, forstår at mannen er myrdet, og setter seg fore å løse drapsmysteriet. Det befinner seg bare ni mennesker på kroen, og ingen kan komme derfra på grunn av stormen. Morderen må være blant dem. Kurt Aust vever elegant krimintrigen inn i tidens historie og politikk og gir en levende beskrivelse av 1600-tallsmenneskets tanker om tro og overtro, filosofi, matematikk, jus og nyvinninger.

Deilig å oppleve nye forfattere, denne likte jeg veldig godt. Gleder meg allerede til å lese resten av bøkene hans.

STEFFEN JACOBSEN
Den gode datteren

En forrykende blanding av nordisk krim, agentroman og politisk thriller. En dansk ingeniør fra oljegiganten Nobel Oil kidnappes i Venezuela. Den colombianske geriljabevegelsen FARC står bak. I en mislykket redningsaksjon skyter kidnapperne gisselet før de selv blir massakrert. Men én unnslipper - en dansk kvinne. Hvem er hun, og hvor er hun nå? Spørsmålene står i kø for politiet i Danmark og kriminalkommissær Robin Hansen. Han er deprimert og rekonvalesent, og i tillegg er kona blitt alvorlig syk. Men Robin Hansen kan ikke si nei til saken. Av flere årsaker.
Denne boken likte jeg også veldig godt, drivende god spenning, og med en realistisk slutt.

HJORTH OG ROSENFELDT
Mannen som ikke var morder
Forlaget skriver om denne boka:
16-årige Roger er forsvunnet. Rømt til Stockholm, sier politiet. Men så finner man Roger i et tjern nord for byen. Med hjertet skåret ut av kroppen.
Sebastian Bergman, kriminalpsykolog og profileringsekspert, har trukket seg tilbake fra alt arbeid etter en personlig tragedie. Helt tilfeldig blir han trukket inn i etterforskningen av drapet sammen med sin gamle kollega Torkel Höglund fra Riksmordkommisjonen. Alle spor ser ut til å lede mot Rogers skole. Et tilsynelatende problemfritt miljø som skal vise seg å ha hemmeligheter i det skjulte. For første gang på lenge har Sebastian Bergman lyst til å involvere seg i en drapssak.

Dette er første bok i den nye krimseriesuksessen fra Sverige om Sebastian Bergman - lynende intelligent men samtidig arrogant, provoserende og et mareritt av en kollega. Boken har vakt internasjonal oppmerksomhet og er blitt solgt til en rekke land.
Denne boka nøt jeg, og gleder meg allerede til neste bok:)

Jeg har også lest den nye serien av hundebøker til Steen, og jeg er ikke imponert. Er ikke av det verste jeg har lest, men det er store feil og mangler.
Og det er ikke nødvendig å holde en valp i nakkeskinnet og brøle til den- utrolig nok funker andre metoder vel så bra.

2 kommentarer:

Unni Hennum Bergill sa...

Du verden:-) Kjempefin side, for det første! Som du leser, det er liksom litt drømmen å være LITT syk, og lese MASSE. Men kanskje du er litt mer enn LITT syk?
Håper du er bedre i morgen!

Liker veldig godt designet og siden din, og de nydelige bildene:-)

evy sa...

Det er nok Z som er syk, ikke jeg:)
Og jeg elsker å lese, er nesten en besettelse:)