mandag 25. august 2008

Queen of the world.....


Idag var dagen, første dag av lydighetskurs...

Jeg hadde faktisk ingen plan eller kriterier- jeg regnet med at det kokte over hjå prinsessa- og ville bare holde lav profil..


Godtbiter jeg brukte: Pølser, lever,doko,fiskesnacks,og servelat. Viktig at jeg varierer,og har gode godbiter til siste økt- da er hun sliten.

Leker: Geiteskinnet- knallsuksess- men må gjerne bytte ut til noe annet.


Snørra overraska stort...


For det første kjørte hun bil i ukjent bur- ikke en lyd

så kom vi frem, masse hunder i alle størrelser og fasonger- bare ivrig og glad- veldig glad

Litt voldsom i hilsituasjon- men bare snill

Vi fikk tildelt gruppe, og jeg kom på vidergående/apell- var redd det var litt for tøft å gå så hardt ut, vi får se.

Gruppa er stor:

2 irske settere

2 cavalier

1 petite brabacon

1 schæfer

1 boxer

2 labradorer

1 cairn terrier

og ekspressen da

Vi stilte oss opp på rekke,og begynte hardt ut med lineføring-dette er noe jeg har trenet minimalt på- da jeg egentlig vil ha utstillingstravet inne først.

Men ho gikk bra, kort konsentrasjon, litt ut med rumpa, men med iver og glede..

Klarte også å få kontakt med henne uten problemer når vi sto på linje

Jeg jukset meg til en på plass sitt,og det gikk fint.

Så skulle vi ha lineføring med passering- nuvel- tenkte jeg og stilte meg langt ute- men snørra imponerte- hva ho gjorde for pølse... Veldig bra når vi har kontakt, detter litt ut, men ikke pga passerende hunder.

Vi hadde også passeringsøvelse med sitt, gikk knallfint, selv om sitten var skeiv som fy.

Ho hadde også sine små "utfall"( i ren glede) for å sjekke ut nabohunden, men ikke vansklig å få kontakt igjen.. Dette er virkelig bra.

Vi hadde så litt dekkøvelser, her ventet jeg til jeg fikk kontakt, la ho i dekk med håndtegn,og belønte svært ofte- brydde meg ikke hvor hun la seg i forhold til meg.

Etter dette virket det som hun begynte å bli trett- mer oppmerksom på de andre hunden- ville leke, snuse, grave osv.. På slutten av time 1, ble det innkalling. Var litt i tvil om jeg skulle- da de ikke brukte langline,og alt helt nytt. Men bestemte meg for å prøve, gikk det dritt- ikke flere ganger uten langline- og øve mer.

brukte geiteskinn som belønningen,og det var knall, knallbra.....

Merket at nå var hun tom,sliten og i bøllemodus...

Satt henne i bilen,og gav henne masse vann- blir tørst av en kg pølser.

Pausen gikk til med råflørting med terven Supra- gosj for en utrolig skjønn hund, me like....

Så var det på ann igjen- var kjempepositivt overrasket over 1 time,og hadde lite kriterier her..


Merket at hun var sliten, og mer ukonsentrert- så jeg belønnet oftere,og var mer gira.Det kokte litt i ho, men fikk lyst og konsentrasjon så pytt. Hun la seg ofte frivillig, belønte ofte dette.

Var hun masete(bøllete) så bare holdt jeg i henne til hun roet seg. I denne timen hadde vi litt lineføring, ligg og gå i fra,stå under marsj- her belønnet jeg hver gang hun sto, med håndtegn- en gang stoppet hun også av seg selv.

Gikk tom for pølser gikk over til andre godbiter- ingen knallide, hold de beste godbitene til slutt.

Innkalling- gikk knall denne gangen også, med god kamp.Selv om hun var litt brutal i hilsen på den personen som holdt henne- dette må øves på....

Lot henne være mer i fred her, merket at hun var sliten..


Etter vi var ferdig, lekte vi litt med Tulla(stbernard), og en irsk setter, tror det var det gøyesete hele dagen. Nå ligger hun i koma på sofan, kjempesliten- verdens flinkeste Zebra snørr...


Så alt i alt, veldig fornøyd med innsatsen til Zebran.... Og Mamman ble også sliten i hodet, hehe.


NB: Tatt 1 dose med FLÅTTMIDDEL



1 kommentar:

Anonym sa...

flinke! :D
Heier på dere! :)