torsdag 26. august 2010

Godbiter, og hjemmelaget snacks..

Jeg ser jo at det er blitt veldig mye forskjellig på godbit fronten i det siste, og det er jo så mye der ute.. her er noen av de jeg bruker mye... Jeg tar tørre og våte hver for seg... Tar gjerne imot nye tips til godbiter eller snacks:)

  • Frolic- brukes lite her i huset, det smaker ikke veldig godt, mye promp, og skikkelig avføringsæsj. Men de kan deles opp i maange små biter, de er tørre, og de lukter ikke så mye.
  • Doko- bruker jeg mye, bikkja liker de godt. De er tørre, lukter svært lite, de er dog ikke alltid like lett å dele, og de smuler i lommene
  • Margkjeks- gode, tørre, og store, kan ikke deles da de smuler voldsomt. Greit å ha inni kong eller større iq leker
  • Smartie- halvtørre, smaker greit, lett å dele, forskjellige smaker, lukter litt.
  • Handlers treningsbiter-halvtørre, enkle å dele dog smuler de litt, lukter lite, billig, og finnes i forskjellige smaker. Min tørrfavoritt:=)
  • Tørket lever som jeg har tørket selv. Bikkja elsker de, men det er mye strev, og skal de ikke fryses må de virkelig tørkes ellers mugner de fort. Ellers fryser jeg i porsjonspakninger. Lukter mye mens de blir laget, og det er tidkrevende å lage i større porsjoner som jeg gjør. Billig hvis en ikke tar med arbeidstimer:)
  • Go biten - gode tørre biter i forskjellige smaker. De er dyre, smuler og kan mugne.
  • Forkuler- helt greit- brukes kun inne eller i nødsituasjoner- dog er de greie i Iq leker.

  • Kyllinghalser- ingen over, under eller ved siden av. Desidert den største favoritten. Men de er blodige, klissete, vonde og harde å kutte opp i store mengder( mine søte pikefingre fikk blemmer:) og de lager flekker på klærne hvis du ikke er så smart at du har plastpose i lomma( som jeg ikke har).
  • Bikkjepølse fra slakteren- er en pølse av blod, fett, sener og litt kjøtt som slakteren her i område har laget, og så veldig godt og smaktfullt. Farger av på hendene, men er veldig lette å dele opp, og de smuler ikke. Dog er de fettete.
  • Pølse- godt, men er mange som har veldig mye salt i seg- da blir det fryktelig mye drikking. Det finnes også flere varianter som smaker forskjellige, og funker forskjellig- her er grillpølsene best. Du kan også steke, tørke disse i stekovnen- da blir de ikke så fettete. Men mister litt apellen. Kan deles i små biter, og er visst bedre når de lukter litt surt(ifølge Z)
  • Fleskepølse- fungerer godt, men er salt. Bør bare gis rett fra forpakningen, fryktelig fettete, og ikke enkelt å dele opp
  • Blodpølse- godt, men farger av,og er utrolig fettete, flekker på klær( skjønner ikke at min mamma stønner over mine hundeklær)
  • Fiskekaker- stor favoritt her i huset. Greie å dele, lukter litt, salte, og de blir fort sure
  • Ost- kunne vel nesten vært under tørre. Veldig enkelt å dele opp, tåler mye, grei godbit, og forskjellige smaker.
  • Tubeost- masse forskjellige smaker, varer lenge hvis du ikke trykker for hardt på tuben. PS: ikke bøy deg med åpen tubeost i lomma- jada har gjort det også. Lite kliss, og kan brukes fra gang til gang uten å fryses bare legges i kjøleskapet. PS: Merk at det er en hundetube for de andre i familien.
  • Tubeleverpostei- finnes ikke lenger- men fungerte knall.. Tror det finnes i sverige
  • Vafler eller pannekaker- fungere men kan smuldre, noget fettete, må lages( kan jo kjøpes også, dyrt)
  • Potetmos- fungerer godt, men er klissete
  • Vogh- fungere, men klissete, blodig og min fungere ikke så godt på det da det er det hun får til mat.
  • IS- nam sier Z- kan av logiske grunner brukes i kort tid:), og i svært små mengder
  • Makrell på tube- veldig godt, lite grisete( igjen husk det med åpen tube, og bøying:) dog får hunden din litt ånde
  • Kjøttkaker, karbonader- godt, salt, dyrt og det smuldrer
  • Kjøttpudding- veldig greit, men det krydderet på toppen falt ikke smak, og det smitter
  • Frukt eller grønnsaker- ikke noe som fungere veldig godt her hos meg- pass også på at det er visse typer frukt og grønnsaker de ikke tåler. Vær nøye med hva du gir!
  • Brun saus- klissete, vansklig å gi porsjonsmengder,
  • Kattemat- veldig greit, bare klipp et lite hull i posen og trykk en liten mengde inn i den ventende munn( også litt bøying, åpent og lomme ting)
  • Middagsrester- bruk hva du har

Får håpe du fikk noen tips, tar gjerne imot nye

Ellers går det mye i råe koteletter, råe grisehaler, og suppebein til hunden min for kos. Du kan også ta å fylle en kong med noe godt, og fryse den- da varer den lenger.

Du kan også ta en bøtte, isbeholder el... Ta vann, noe godbiter(gjerne GOOODE), mer vann, og frys hele greien.. kjempegøy i sommervarmen. Ikke lurt å gjøre inne.

For å aktivisere min prikke når jeg er på jobb, er det litt tørrfor eller tørre godbiter i Iq leker. En frossen kong, gjerne med en råhudbitedings festet i. Papp eske med noe godt inni, fylt med aviser, håndklær el og teipet igjen. Det holder en stund.

Kos dere!!

2 kommentarer:

Nina og Casper sa...

Bruker ikke så mye godbiter for tiden faktisk, har daffet litt av der, men brukte mye frolic før. På utstilling og spesielle anledninger bruker jeg ProVit, de norske greiene vet du. Dyrt, men fint som ekstrabelønning, casper digger den tørkede beefen. (husker ikke hva det er på norsk jeg.. biff?)

Tubeleverpostei hadde jeg lenge tenkt å prøve, men rakk det visst ikke jeg :P

evy sa...

Jeg prøver også å bruke leker som belønning, men godbiter er definitivt det som funker best.


Bloggarkiv