søndag 22. august 2010

Hvordan er ståa- litt opp og ned faktisk!!!


Ho har nå gått på Rimadyl sammenhengende siden 23 juni, på den tiden har vi brukt 100 tabletter, som i og for seg ikke er mer enn det burde være..
Ho har variert veldig i intensitet, smerte, glede og overskudd- dette er forvirrende og litt slitsomt.
Hun har fått merkbart mindre mosjon, og mye mer rolige turer i bånd. Jeg har også på hennes gode dager latt henne leke med andre hunder, eller latt ho ta seg litt mer ut. Tydelig at jeg har en hund med stort mosjonsbehov( og det sånn jeg vil ha det).
Jeg kan ikke merkbart se noen særlig forskjell de dagene hun har lekt og herjet litt, enn helt rolige dager. Kanskje dog noe stivere, men det tilsier jeg likegodt at hun har brukt musklene mer enn hun pleier.
De verste dagene har heldigvis vært få, og sporadiske, men da er det mye rimadyl for å dempe smertene, og hjelp med å reise seg, og opp og ned i sofan el. De dagene merker jeg som regel med at hun ikke tuslende ned trappen for å få frokost- da er det å tusle opp med litt rimadyl og vente en liten time, så kommer ho(avogtil med hjelp) ned trappen. De dagene vil hun bare ligge inntil meg, sigler, skjelver og er ulykkelig. De dagene er VONDE for både meg og henne. Vi liker ikke slike dager, får bare håpe de kommer mindre og mindre.
Hun har jo mistet litt vekt, ca 3,5 kg tror jeg skal veie henne. Hvorfor hun ikke spiste??? Kvalm, ikke matlyst, vondt, likte ikke maten- aner ikke. Men virker som hun spiser litt mer nå, og har stagnert i vektnedgangen.
Ellers merker jeg at hun trenger mye mer oppvarming enn før, og jeg masserer og tøyer litt for egen hånd. Jeg har også jevnlig en som ser over henne og knekker låsninger. BOT dekkenet jeg lovpriser det, for et fantastisk produkt!!!!! Det hjelper, og når jeg tar det frem kommer Z å stikker hodet inn i det.. Ho koser seg med det. Deilig!
I det siste har jeg vurdert dyrlegen igjen. Ho har hatt lav hale en liten uke, jeg tror det kommer av lek med Jeppe forrige søndag, og den er blitt mye bedre. Men så forleden våknet jeg opp, med våt seng, og en frenetisk slikkende Z.. Da hadde hun tisset i senga mi.. Hvorfor aner jeg ikke..
Nerver i klem, rimadyldopet så hun ikke våknet, en nytt problem?? Spondylose blitt verre?? Eller som en jeg snakket med som lurte på om ho kunne ha beinkreft fordi hun hadde så mye vondt?? Aner ikke... Synes også hun er litt ustø bak, men om det er fordi jeg er hønemor(ho har jo alltid vært klomsete) eller om det er noe nytt usikker.
Det blir nok et nytt dyrlege besøk ja... Spondylose kan jo arte seg: lammelse, ufrivillig urinering, ustø gange, stivhet osv....
Akkurat nå synes jeg det går litt mye nedover her... men vi skal vel oppover igjen snart????
Vi begynner på en ny Rimadylboks, skal også sjekke om jeg kan få noe annet smertestillende, og hva annet jeg kan gjøre for å lette dette.
Men generelt synes jeg hun har blitt litt mer spirit i humøret, litt mer go go go.. Vil gjerne trene, og er okei å gå tur(litt trett kl 05 om morran altså) Pys er også til nytte og hygge igjen, hehe, hva den katten tåler.
Nå ligger hun å sover i kurven med BOT dekken,og drømmer tydeligvis noe, for beina fekter, og masse lyd- fryktelig SØØØØØØT:)

Ingen kommentarer:


Bloggarkiv