torsdag 12. juni 2008

Masse trening- utslitt vove


Idag har vært treningsdag... Hatt mange småøkter, innimellom husarbeidet.

Jeg har trent kontakt, det gikk veldig bra, men ho klarer ikke holde blikket lenge- er litt usikker på hva jeg gjør videre- tips?


Ellers har jeg trent matte- at hun skal gå til matten, og bli der, hun velger selv om hun vil sitte eller ligge. Men vil gjerne ha henne midt på matten, så hun ikke er halveis på den.. Har ikke lagt på komando ennå.(når jeg tenker meg om, tror jeg ikke jeg har komando på nesten noenting, opps). Dette gikk veldig lett, og hun viste frivillig adferd flere ganger, selv når vi ikke trente.


Vi trente også burlek, og selv om det er kjempelenge siden vi har trent, og bare kommet til sette lenken på inni buret, og gi frisignal..Må kjøpe den vidoen.


Ellers har vi trent at hun skal gå vekk, altså ikke gå i veien for meg, ikke stille seg i veien for meg, men hvordan trene det inn så: Gå VEkk høres koslig ut, har jeg ingen aning om.


Hun har også blitt introdusert Ballong- noe som var litt skummelt, men etter 5-10 min lekte hun med den, og når den sprakk ble hun ikke redd. Veldig bra, har helt glemt å trene på dette.FY SKAM MEG.


Ikveld har hun vært med på kurs, jeg hadde kjøpt lever jeg skulle tørke, var sent ute, og blodig lever i lomma frista lite. Så det ble pølser og Frolic. HAdde stor planer om å ha en KJEMPEGODBIT lomme, og en GOD GODBIT lomme, det gikk ikke, det ble blandet og kom hulter til bulter, dårlig!!!

På kurset gikk det ellers greit, hun er veldig gira på hunder, og vil leke, forsåvidt helt greit, bare jeg får kontakt, og det får jeg!!! JIPPI


Lineføring har jeg ikk trent på nesten i det hele tatt, fordi jeg ville ikke ødlegge utstillingsløpen.. Idag trente vi det.. Trener på et kurs som ikke bruker klikker, men bruker noe PF, og litt PS. Og det ble til at jeg jukset litt, og det er fy.. MEN jeg blir ikke utålmodig og ødelegger med å bli sur, jeg kan fjerne hjelpen veldig fort, og jeg burde trent på dette hjemme først, noe vi ikke har gjort.Men hun gikk veldig bra, slang med ræva, og gikk for angt foran, men hadde lave kriterier siden det var en av de første gangene.


Trente også på plass, også noe jeg nesten ikke har trent hjemme. Har i tilfelle trent at jeg stiller meg ved siden av henne, når hun sitter. Idag høynet jeg kriteriene, og jeg høynet for mye. Gikk tilbake og trente sitt, kjappe sitter, og så ledet henne( ja fy igjen) inn på riktig plass. Fjernet hjelpen veldig fort, og fikk fine sitter, må jobbe med å få henne ved kneet, hun setter seg litt langt bak, og av og til litt skeivt.


Innkalling hadde vi og så, og den var knallbra belønnet rått med et geiteskinn, og fikk god fart, og intensitet. JIPPI..


Trente også bytte- og det var veldig bra, men vil gjerne bli kvitt den hoppinga etter leken, ho bommer av og til, og de tenna gjør vondt...


Vi hadde også passeringstrening, og der imponerte ho, gav blanke i gå fint kriterier, ville bare ha kontakt. Hun tatt ut noen ganger, bare ventet,og hun tok kontakt igjen. JIPPI.


Hadde også litt bli trening- nuvel fikk noe, men da var hun sliten, så jeg ga meg.


På slutten ble det frislipp. OG det gikk veldig greit, selv om hun er en ukontrollerbar 21 kg klums i fart.. Hun lekte med :flat Chan, shi tzu bla. Fomle og Frida, en tibbevalp,og en liten blanding. Synes det er veldig bra at hun kan lære at små hunder kan også leke, bare være litt forsiktig- noe som er litt vansklig. Men var flink og la seg tildels ned og så.. Flinke jenta mi..


Men merker at kurset blir vel langt, og at jeg må bli flinkere til å bytte øvelser ikke gå så lenge på en. Og gjerne leke mer. Og blir flinkere med godbitlommene..


Nå har jeg en dalmisvalp som ikke gidder å gløtte på øynene, når jeg sitter rett ved siden av og spiser middagen min... Da er vi trøtte...

4 kommentarer:

Iselin sa...

var en skikkelig flott dalmis du har, hun ser skikkelig dyktig ut ;)
leste på et av innleggene dine at hun er skikkelig flink til å gå i bånd? :)
kanskje du har noen innlæringsråd å dele? vi har jo da en drevervalp, snuten er konstant i bakken, og det blir garangtert ikke bedre etter første jakta. hehe, drevere kan være håpløse i bånd :)

Anonym sa...

Hei vennen.

Så koselig at du fikk noe ut av kurset i dag og at Zebra er sliten. Er litt godt med slitene valper av og til :)

Klem Hilde

evy sa...

Hei Iselin, så koslig at du besøkte bloggen min. Eh, ang draing i bånd, jeg bare stopper hver gang ho drar,og når hun tar kontakt med meg igjen, så går vi videre. Du kan også be om å gå pent en stund, og bruke snuse som belønning...

Anonym sa...

Hej Evy och Zebra!
Tack för hälsningen i vår gästbok! Alltid lika trevlig med nya tassavtryck där! Så din prickiga vovve heter Zebra? Fyndigt namn på en prickig varelse!!!!

Lycka till med all er träning!

Hälsningar fr Bobby och Maria

www.123minsida.se/bobby


Bloggarkiv