tirsdag 23. mars 2010

Innkallingskurs del 2, min opplevelse

Nala venter spent på den supergode belønningen!!
Etter teori på lørdags morgen var det på tide å prøve teori ut i praksis.
Vi trente på forskjellige ting, jeg skriver mest om innkallingen, kanskje litt om resten også.
Første øk, var jaktinnkalling, jeg tok denne uten langline da jeg stolte såpass på min prikkegærning, det fungerte bra, så vi økte Siv lokket med godbit,og der gikk Z rett på. Namme namm, men ho fikk jo ingenting, hva lurt??? Jeg ropte og hun kom til meg,og fikk godbit, nam! Hadde poletten falt ned, skjønte ho det??
Innimellom innkallingsøvelsene trente vi håndtarget, noe som er veldig greit å ha ved avlevering, og touch på tur.
Det gikk greit, men med en gang jeg introduserte leke, ble det blankt i øya på Z, der hadde vi lite fremgang. Men jeg skal trene videre på det hjemme.
Vi hadde også det å leke med hunden, finne en leke hunden din liker. Zebra er jo blitt dårlig på leking, det er helt og holdent min feil. Men nå skal leking bli IN igjen! Etter å ha prøvd litt forskjellig ble det klaff med en fuzzy kong, en kong med fleece og blekksprutarmer- skøy. At den var litt skitten og luktet andre hunder var visst kjempegøy. Den ble ikke mindre skitten, beklager Siv. Takk til Siv og den grønne skattekista!
Neste innkalling skulle bli vanskligere, jeg skulle kalle inn via eller mellom andre hunder. Her ble Nala og Elli brukt, og det gikk greit. Flinkeste snuppa mi!!
Så hadde vi lunsj med litt spørsmål og teori- koslig gruppe.
Vi trente litt burlek,og det går veldig bra med Zebra, lurer på om ho plukker opp noen veldig gode vibber fra Siv, for plutslig kunne ho en hel masse med fart og iver, hehe.
Siste innkalling for dagen var med Siv som forstyrrelser, og der feila Zebra. Siv med kyllinghalser var for fristende, men samme søren skjedde.. Siv gav ho ingenting, hva???
Men ho klarte det med suksess siste gangen, JIPPI!
Helt på slutten av dagen ble det litt egentrening-jeg trente hilsetrening. Zebra synes det var stas med alle disse godbitefolkene, god avslutning på dagen.
Vi var slitne når vi kom hjem, Z var sliten, og jeg fant blodflekker: LØPETID

Klar for dag 2 Z??
Dag 2 begynte også med teori, og vi pratet litt mer forstyrrelser, hva ville og kunne gjøre med innkalling vår, og hva vi så på som viktig å lære.
Så var det ut og trene. Merket at Zebra var mer sliten denne dagen, tror det var en kombo av tøff dag før, og løpetida- ho blir jo som sagt litt Zombi da.
Men vi fikk da til masse:)
Vi trente litt burlek, og jeg må bli mer sort/hvitt på reglene, hodet utav åpning, lukk døren, vær konsekvent! Det gikk veldig bra- hun begynner å bli flink den lille prikkepøbelen min.
Siv trente også litt shaping med ho, for det er så utrolig vansklig synes jeg, og Z gir lett opp, jeg gir enda lettere opp- så vi har litt igjen der, hehe. Men gøy å se at Z kan bare hun får riktig belønning. Og jeg må konsentrer meg om en ting, og kun det. Trente også på å være stille i buret... Vi hadde lunsj ute, det var helt nydelig vær, skjønt.
Innkallingen idag var vanskligere- og det skulle den jo være!
Husker ikke å mye fra disse innkallingen, men de gikk bra. Jeg fikk en smart hund, ho skjønte at hvis hun ikke løp noen sted, men holdt seg rundt meg, vanket det belønning. Ble et luksusproblem rett og slett.
Fristelsen var Nemo, Nemo og Siv i lek, og Nemo og Siv på tur- vi klarte oss bra. Vi fikk også litt sladretrening, og det fungerte fint- det er noe jeg skal øve masse på nå fremover.
Siste innkallingsbiten ble veldig god, selvom det neste ble litt feil.. Fristelsen var at Nemo løp etter leke forbi Z, det klarte Z ikke motså- men når jeg ropte kom hun.. Full julaften og masse kyllinghalser- det var kjempebra. Ho valgte meg istedefor lek med Nemo. Så kjempefornøyd
Dobermannen Elli
Hadde hilsetrening idag også, og Zebra er tydelig en forsiktig type. Jeg skal øve på hilsing, og øke kriteriene sakte, men ikke stagnere.
Siv har også skrevet om kurset i sin blogg- her er linken:
http://amokk.no/blogg
Det var en fin helg, med fint vær, gøye kursmedeltagere, og engasjert instruktør:)
At vi hadde tustet bort en bilnøkkel, jaja, skulle bare sett hvor glade vi ble når vi fant den igjen, hehe..
Nala og Zebra fikk seg noen gode lekeomganger, de er virkelig gode venner de to gærningene, herlige gærninger.
Og jeg tror alle fikk mye utav kurset, og det var fremgang på oss alle.
Takk for kjøring til Wenche og Hans, snilt gjort.

1 kommentar:

Heidi sa...

Sååå utrolig gøy dette hørtes ut. Det kurset skulle jeg gjerne gått på selv :-).
Høres ut som dere hadde en vellykket helg i tillegg.