mandag 18. februar 2008

Forbauset

Jeg har fått utrolig mye reaksjoner på det siste blogginnlegget om Tequila. Det har vært mange postive og trøstende, men jeg har også fått noen kommentarer som jeg stusser over.
Jeg har blitt beskyldt for å være syk i hodet, og pervers. Og jeg ødelegger barnesinn, for tenk om noen skulle komme seg inn på bloggen å se det bildet......De kan få traumer, og bli redde for døden.

Døden er et av de få tabuer som vi har igjen i det norske samfunn, folk er redde for døden, og den skal ikke synes, det er unaturlig.
Det finnes vel knapt noe som er mer naturlig enn døden. Vi skal alle død, vi har alle en livssyklus som slutter med døden. Før i tiden var døden mye mer nær oss, og mye mer naturlig. Vi jaktet, hadde vi husdyr ble de slaktet, syke dyr måtte avlives. Den eldre garde døde ofte hjemme.
Døden kan være rå og brutal, og unødvendig. Men døden kan også være en kjærkommen avslutning, en stille og fredfull stund.
Døden er ikke farlig, men det kan det, å gjøre den farlig og unaturlig være.
Jeg blir bekymret hvis barn er så sarte at de ikke tåler å se det bildet, men samtidig kan se svært voldlige tegnefilmer med blod og gørr. Og jeg synes det er skummelt at barn kan få så mye info som de kan på internett, uten at ofte foreldrene er sammen med dem.
La barn se dette bildet, og la det bli en god anledning til å snakke om døden, som er så naturlig......

Ingen kommentarer:


Bloggarkiv