søndag 28. februar 2010

Hvor er vi???


Vi vet sånn ca hvor vi er- selvom vi er litt sånn Dory fra Nemo filmen, hehe..

men sånn treningsmessig så prøver vi å finne utav hvor vi er, og hva vi har igjen...

For å si det kort: VI HAR MASSE IGJEN!!

Men vi er på god vei..Dette er grunnferdighetene fra klikkerboken jeg går ut fra:


Vi har trent litt i det siste, og testet ut hvor vi ligger sånn treningsmessig, og ståa er pr idag:

Innlæring av klikker- den er inne

Kontakt: denne er også inne, litt mer generalisering og større krav trenes på

Targeting: alle er inne, dog har jeg ikke hånd inne- den er under trening. Jeg får til dytting, men ikke frys.

Følge etter: der er alle inne

Gå pent i bånd: Den er inne, men lengde må trenes mer på

Innkalling: Den er inne, men kan bli bedre.. Selvstendighet er et nytt ord i Zebra's vokabular.

Sitt- der har vi alle ferdighetene inne- litt mer generalisering og lengde på lydighetsmomentet så er vi i boks

Ligg: Alt ferdig, dog har vi ikke ligg med skjult fører- det skal vi begynne på

Stå: alt ferdig

Værsegod: Ja der er alt inne, litt for godt på burleken

Ta på båndet frivillig: Hun liker ikke denne øvelsen, så her jobbes det

Håndteringstrening: Der er alt inne

Hilse pent(ivrig): Her sliter vi litt,og jo bedre kjent personen er jo vanskligere er det. Må jobbes med

Hilse pent(skeptisk): her er det mye jobb, og jeg kjenner meg litt motløs for det går så opp og ned,æsj.. Her må det mengdetrening til

Vente alene: Nja, hehe

Burtrening: denne er i boks, nå er det å videreutvikle burleken

Valpebiting: hvis ikke denne hadde vært i boks hadde jeg vurdert å trekke tenna på bikkjeskinnet, hahah

Miljøtrening: alt i boks, her er det menneskene i miljøene vi må jobbe på

Hold fast: Her har vi mye inne, men varierende med hva vi jobber med. Trenes mer på

Apportering: her har vi mye jobb fremfor oss, en hatøvelse for min del

Slå av og på lyset: denne har jeg droppet da lysbryteren sitter for høyt på veggen

Lukke skuffer- alt i boks

Lukke dører: alt i boks begge veier også

Kjøre trillebår: Zebra synes dette er for skummelt, men skal jobbes med igjen

Legge seg i kurven når det ringer på: denne skal inn etterhvert, siden jeg har eget hunderom er det noe jeg ikke har prioritert

Hente avisen: nope-

Rydde klær : nei Zebra synes å stikke hodet inn i vaskemaskinen var dumt, derfor gav jeg opp

Snurre rundt: jepp, dermed klarte jeg februar oppgaven på dalmissnakk

Dessuten har jeg mye annet inne, men som er mer lydighetsrelatert.

Neste torsdag blir det kurs igjen, spennende vi trenger mer utfordring , og ny giv.


Igår hadde vi besøk av Odin det er gøy, det eneste dumme er at han vil jo slappe av han.. Det har ikke Z tid til, men ho gir seg etterhvert. Dessuten spiste Odin opp øyne på yndlingsbamsen til Z..

På fredag hadde vi Lotus date, og det var like gøy som vanlig.. Lotus er gøy han, selvom han brumler masse, hehe


Idag har vi vært på Hove og trent, Nala og eier var kjempeflinke. Zebra var flink og litt dum, og jeg var dårlig trener, og en sur matmor.. Men jeg blir så utrolig umotivert noenganger. Føler at vi går bakover i stedefor fremover.

Det som skjedde var at vi trente på parkeringsplassen- nok forstyrrelser der, barn, mennesker på ski, hunder og Nala. Og matmor til Nala hadde gode godbiter gitt, hehe

Men så kom det to mennesker på ski, og Nala hilste, jeg trente rundt de, og plutslig lagde den ene en lyd( med ski el stav) og der klikket Zebra.. Ho brølte og bjeffet som en idiot, drittbikkje.. Og jeg klarte ikke å få til en annen adferd, el ta ho langt nok vekk. Og menneskene ble jo selvfølgelig redde.. æsj...

Jeg trenger å bli en bedre klikkertrener, og jeg trenger en som kan klikkertrene meg!!!!!:)

Jeg må bli mer positiv, ikke ta det så alvorlig Zebra blir påvirket, legg opp en god treningsplan og husk: DO IT WITH L-O-V-E.....(Takk MJ)

Ingen kommentarer: