torsdag 22. april 2010

Første dag på konkurranskurset


I går var dagen, vi skulle på kurs igjen.. Vi er blitt hekta på kurs!!

Det var via Amokk denne gangen også, jeg liker både de som leder kurset, og hva de lærer bort!!

Selvom jeg sliter litt, hehe.. Jeg tar ting litt alvorlig, så å le er vansklig, men vi øver-og Zebra synes mamma er fryktelig rar!.. Og vi sliter litt med denne lekingen- jeg vil leke, Zebra vil leke avogtil, men ikke på kurs. Og hvertfall ikke med glede og intensitet- så da jukser vi.. JEPP!!

Det ble til at hver gang hun dro, bet eller engasjerte seg så klikket jeg,og gav godbit. Lammeskinnet var ikke så gøy, men fikk litt halvhjertet trekking. Prøvde ball, og det var faktisk litt mer morsomt- ).. Der også klikket jeg hver gang hun løp etter, og plukket opp.

Snakket litt med Elin, og jeg skal bare fortsette slik hvis det funker. Skal også fjerne alle lekene inne, og ute, og kun få leker via meg. Og leke når hun er litt giret, som???? Leke med meg istedetfor pys?? Før vi skal ut på tur?

Jeg skulle også bare gjøre det når jeg hadde lyst, og synes det var gøy. Det skal være positivt å leke, skal ikke være alvor- jeg skal ikke tenke trening- men GØY!! Dette må vi nok øve litt på begge to!!

Jeg har begynt å lese RUFF LOVE igjen, en bok om at alt hunden vil ha skal skje gjennom deg.. Jeg skjønner hva de mener, men er ikke sikker på om jeg vil gjøre det! Jeg får lese litt mer, og se hva jeg kommer frem til..

Men det kommer jo frem til hva jeg er villig til for å oppnå det jeg vil- egentlig klikkertrening det også.


Tilbake til kurset, vi var fire stykk fra det forrige kurs- det var jo kjempegøy.. Det var Gimli, Nala, Billy og Zebra.. De to nye het Nala som var en lekker brun flat tispe, og en nydelig howavarttispe- spennende.

Vi lot Nala og Zebra snuse og hilse litt, synes Z er litt brumlete for tida, om hun er sur eller bare skal oppdra er jeg usikker på- da hun logrer og vil gjerne bort til Nala.

Vi begynte med å leke med hundene som gikk dritt for vår del, så det ble mye dill, og lite fornuftig. Fikk snakket litt til med Elin faktisk, og jeg kan bruke godbiter som leke, hvertfall litt nå i begynnelsen..På akkurat dette kjenner jeg at jeg savner Tequila- hun var rå på lek!! Men jeg vet at andre har slitt med det samme, og de har klart det. Så vi skal klare det.

OOG JEG VET AT DET LYSNER!!! og snart kommer Z ut av ammetåka og andre hormondepresjoner- da blir det mer liv.

Så skulle vi lineføring, og ho kan lineføring- men sånn lydighetsmessig er det noe å pirke på. Hun går litt langt fra- det er greit, men ho svinger stumpen litt ut, og går litt skeivt. Jeg går også skeivt(ligner på dalmisen min), og må bli flinkere på omvendt lokking.. Så der fikk vi noen gode repetisjoner, og brukte flygende godbiter som belønning- det var stas.

Ho er ikke veldig aktiv, men okei.. fikk dampen litt opp etterhvert. Men er flink på å holde seg til meg, og ta frivillig kontakt.

På slutten av timen skulle vi trene boks- dette er for å bli bevisst på bakben, og shaping.

Så Elin kom med noen fine søte hvite bokser(fikk egentlig en oransj krakk, men jeg fikk hvit istedfor, den er litt støere, og Zebra er jo litt vel følsom for tiden- ikke vits å gjøre det verre en det trengs!

Men det synes Z var gøy, tror det var første gang hun logret hele kvelden, hun synes det var kjempegøy. Og det smittet på meg- dette fikk vi til. Jommen godt det var det som var litt av leksa til neste gang.

Men så gjorde vi vel det vi ikke skulle, vi holdt på lenge,men ho holdt koken hele veien. Jeg snudde også krakken på hodet,og shapet å ha labbene oppi- gøy det også..

Så alt i alt en deilig kurskveld, som sluttet bedre enn den begynte!

Takk til privatsjåføren min, du er herlig.

Nå er det bare å gjøre leksene- hehe!

Godbiter jeg brukte:

pølser, tubeost, og det nye slakterens hundepølse- FANTASTISK.. BILLIG, MYKE, IKKE KLISSETE, OG ZEBRA ELSKET DE!!!!!


1 kommentar:

Tatjana sa...

Går Z skjevt stilt??? i såfall er det nok låsninger. Samme med deg hvis du går skjevt med føttene så er det skjevt bekken. Begge deler kan fikses da :)

Skal se dere får til lekinen :) hvordan er hun på pipeballer??? fortuna ELSKER denne: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=L032

Ensete som funket i forhold til apport treningen vi holder på med nå :)