lørdag 2. januar 2010

Nytt år, og nye mål


I fjor klarte vi egentlig utrolig mye, vi har lært mye og vært med på mye på kort tid.. Men så hva med 2010..


Lydighet:

Vi har mesteparten av kl 1 inne, det gjenstår å pusse, flikke og få det til å holde for en hel konkurranse. Men vi har et godt grunnlag, så når vi bare får roet nervene til mor i tillegg så er det en sjans for at vi stiller i konkurranser.


Agility: Vi har jo det grunnleggende, hvertfall alle hindre, nå gjelder å lære seg å følge baner, retninger, ikke springe til publikum og stjele mat osv.. Småplukk altså, hehe


Bruks:

Rundering: Her har det jo gått veldig opp og ned, og vet ikke hvor feilen ligger.. Men har faktisk lyst til å utfordre ho litt mer på dette..

Et viktig moment her er å få opp lek med figuranter, Zebra synes ikke det er så kult.. Mamma holder liksom, hehe

Blodspor: Her har jeg tenkt å satse i år, hun har gode takter, og liker det.. Her trengs det mer profosjonell hjelp, og mengdetrening.. Dette gleder meg til, kanskje en konkurranse også???


Utstilling:

Skal satse litt mer i år, og satse på å få en jevn fin utstillingsesong. Vil gjerne ha noe ck, kanskje Cert, men det å bli Champion er et langsiktig mål... vi har alt for mange gode konkurrenter der ute, og snørra er vel ikke en topphund.. Men vi har jo et Cert, så vi klager ikke vi..


Freestyle:

har vurdert kurs, så får vi se hva som skjer.


Tricks:

Har store planer om å lære inne et tricks, fra grunn til helt ferdig utførelse pr mnd, får se om vi klarer det.


Hverdagslydighet og sosialisering:

Merker at tenåringen er kommet for fullt, og at en gjerne kan teste litt grenser.. Så nå er det tilbake til basic på visse ting- det gjelder bare å komme igang..

Jeg skal også ta tak i de tingene jeg nå går og irriterer meg over, som jeg først bare lo av, så unnskyldte med at hun var dalmis,og gærn.. Sannheten er at jeg ikke har giddet å ta tak i det, og det er i grunn bare tull.. Jeg vil ikke være en dårlig hundeier..

Sosialisering er noe som skal vedlikeholdes, og pusses på, særlig barn, og særlig visse personer i visse situasjoner- det er jo bare å gjøre det.(takk klikkersiv for det gullkornet)..


Kurs: skulle egentlig vært på kurs i Oslo i begynnelsen av januar, men det falt ut pga dårlig økonomi. Men spørs om det ikke blir noen kurs i løpet av året, enn er aldri for gammel til å lære..

Har også lyst til å gå noen klikkerkurs


Helse:

Nå går hun på en stor antibiotikakur, som jeg håper og krysser alt jeg har for at det funker.. PLEASE!!!

Ellers så har jeg lyst til å Baer teste henne selvom jeg er ganske sikker på at hun hører på begge ørene.

Hun skal også få jevnlig massasje og "knekking" for å hjelpe mot de låsningene hun får i høyre hofte sånn av og til.

Ellers har hun lite helseproblemer, heldigvis..


AVL: tar med det punktet, selvom det nok ikke skjer, hverken i år eller never.. Jeg er veldig negativ til å avle på hunder med pelsproblemer. OG har hun noe å tilføye rasen?? Det er utrolig mange og spennende spørsmål som reiser seg her. Og jeg har jo masse kriterier til hva som skal være i orden før jeg avler på en hund..

Mentaltestet: hun skal testes før, og hvis hun noen gang går i avl

Baertestet: dette skal også være gjort

Øyelyst: Dette vil jeg også ha gjort, da min forrige dalmis hadde øyensykdom, just to be safe

Gult gen: vet jo at det kan være gult gen på ho, så det skal også testes

Premiering: hun har jo faktisk nok,( 3ck og 1 stor cert) men jeg vil også gjerne bevise at det finnes noe mellom ørene på ho også jeg da..

Og så var det å finne en hannhund med disse testene gjort, og fullført, og like han da..

Nei dette blir nok en drøm foreløpig.. Selvom jeg allerde har kennelnavnet klart, og noen kullnavn- jepp har ikke ligget på latsiden, hehe.. Er lov å drømme..


Mosjon:

Skal øke kondisjon og musklene videre fremover, nå har alt satt seg, så nå kan jeg gjøre på.. Mer kløv,lenger sykkelturer, og mer trekk.. Blir spennende fremover..

Så jeg gleder meg til fine turer med gode venner, og masse fine bilder..


Nei vi har masse planer og ideer for det nye året, så får vi se hva det bringer..

Jeg har jo alltid verdens beste venn i armkroken, og som også er en herlig turvenn..




2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg vet om en som er klar for Zebra-avl iallefall (en som helst vil ligge inni peisen nå ). :P Synes det er flott du har så strenge krav til henne jeg. Vakker å se på er hun iallefall, og du har vel bevist at det er noe mellom ørene på henne og :)

Ønsker dere all lykke til med mål i 2010, jeg er sikker på at det kommer til å gå strålende. Og jeg har jo sagt det før, men sier det igjen, du er utrooolig flink med Zebra, og jeg beundrer virkelig tiltakslysten og alt det du får gjort med henne. Hun er jammen meg en heldig liten dalmis :)

Klem

Anonym sa...

Karisma og jeg ønsker dere lykke til med alle målene. Vi følger med og heier oppmuntrene :-)

Anne og Karisma