onsdag 30. desember 2009

BOKBLOGG, og et godt år for en lesehest..

I år har jeg jobbet på Arendal Bibliotek, og jeg har fått lest mye, og jeg er kjempefornøyd med året.. Og i år ble det en fin fin rekord, tredje beste år så langt.....
I år har jeg lest:::::: 328 bøker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 328 det er jeg fornøyd med....

Her er noen av bøkene jeg har lest, og som jeg anbefaler til dere andre-kos dykk!!!


Andhøy, Jarle- Berserk gjennom nordvestpassasjen
En spennende bok fra tvserien, med gode bilder, og masse humor. Får deg til å kjenne saltspruten, og kulda.

Archer, Jeffrey- lest flere bøker av han i år, men de jeg trekker frem er: As a Crow flies, helt utrolig bok, om en familie som vi følger over generasjoner i London by, utrolig bra skrevet, og med en god historie.
Archer satt jo i fengsel, og mens han var der skrev han tre dagbøker- veldig bra skrevet, og du lærer veldig mye om det engelsk fengselsystem, og hvordan man overlever i et så rått miljø.

Arnaldur, Indriason- Fjellet.... forsettelse av de tre foregående bøkene, og skrevet i samme gode stil, med gode karakterer, og fin forståelse for menneskesinnets irrganger. En god krim.

Bjørnstad,Ketil-Wenche Foss Diva og medmennesket- en fin og vakker bok om en av våre kjære norske divaer som har et stort hjerte, og en herlig livlyst.

Aust, Kurt: Hevnens alkymi, forsettelse fra forrige bok- og denne er også spennende, med finulige løsninger. Litt D.Brown aktig.

Bourke, Anthony- En løve ved navn Christian..
Dere har vel alle sett youtube vidioen om den fullvoksen løven som kjenner igjen sine menneskevenner- her får dere bakgrunnshistorien- en spennende bok og fine bilder.

Brown, Dan- Det tapte symbol.... Han skriver godt, det er spennende, en sitter på nåler, driver en videre må lese litt til. Men i denne boka, faller det hele litt sammen, og en sitter igjen med: var dette alt??

Bryson, Bill- en kort historie om nesten alt... Denne boka har alt, fakta, humor og godt skrevet.. Hvis alle lærebøker hadde vært som denne hadde jeg vært en elev med Særs Godt i alle fag...
Jeg lo meg gjennom vanskelig og kjedelig stoff... ANBEFALES!

Cain, Chelsea-Hjerterdamen... en svært god oppfølger til den forrige boken av samme forfatter. Her blir en kastet inn i sinnets svarte, skumle sider, et lite innblikk i livet til en psykopat.. Drivende god krim

Brooks,Geraldine- Bokens folk- fantastisk bok, jeg klarte ikke å legge fra meg, storkoste meg... Anbefales

Child, Lee- Et skudd........ en av mine favorittforfattere, og han svikter ikke denne gangen heller.. Dette er en skikkelig mannebok...

Coben, Harlan- i den skogen.... Denne forfatteren skriver svært bra, men denne boken er virkelig noe for seg selv... Drivende god.. anbefales

Cooper, Glenn-De dødes bibliotek....også en fantastisk bok, herlig lesing, anbefales..

Deaver, Jeffery- The bodies left behind- en av mine virkelige favorittforfatter- jeg har lest alt av han... Denne boken som de andre, anbefales.. Liker dere CSI osv- dette er bokformen..ANBEFALES

Handelmann- Canine Behavior- en utrolig bok, kjempefine bilder, god tekst, en virkelig god bok som tar for seg hundens kroppspråk... meget bra bok

Hallgren- Forstå din hund- en fin og god bok om hunder, og hvordan de oppfører seg... En god bok..

Gabrielsen-Hent ballen- denne boken får deg til å le mens du lærer noe- en god god bok om hunder..

Downham, Jenny- Før jeg dør... en svært vakker og sår bok, om en ung jentes siste dager på jord, og hva som er viktig i livet... Anbefales

Egeland, Tom- Lucifers Evangelium.... Denne boka begynner svært bra, holder seg godt i midten, og faller stygt mot slutten. Men den er allikavel drivende god...

Ekman, Kerstin-Hunden, en vakker liten bok om en hvit hund...

Ferraris,Z- Rød Sand- en spennendeog god krim med et annet miljø, og en litt annerledes detektiv...

Gardell, Jonas- Om Jesus- en litt annerledes bok om Jesus.. Godt skrevet, men er nok ikke enig med alt som står der, men mye bra står der...

Gilbert, Mads- Øyne i Gaza- en opprivende, sår bok, men nødvendig... Vel verdt å lese.

Griffiths, Elly- Dødens sirkel- en spennende, drivende krim.. herlig..

Grinderud, Paal Andre- Blind godhet... en bok som gjør godt å lese..

Gruen, Sara- Vann til elefantene... en av mine favoritter i år- herlig skrevet, drivende spennende, med gode karakterer og fine miljøskildringer... Virkelig verdt å lese..

Guillou, jan:Har lest alle bøkene om Hamilton, og mannen skriver bra, og er svært spennende bøker..

Harris, Joann- Strandtyven.. Dette er samme forfatter som i boken Sjokolade, og denne damen kan skrive.. En herlig bok som du bare koser deg med..

Higgins: Svartebokens hemmeligheter- er vel en ungdomsbok/barnebok- men utrolig spennende og godt skrevet... Storkoste meg

Hislop: Hjemkomsten- boken er god, bare husk å ikke sammenligne den med øya,.... Men en vakker bok

Hood, Ann-Strikkesirkelen.... en fin kosebok, passer til en regnværsdag med kakao attåt..

Ingstad, Benedicte- Eventyret- en bok om forfatterens far Helge Ingstad- en god bok om en utrolig mann

Johansson, Iris- En annerledes barndom.... En autist forteller med egne ord hvordan verden fortoner seg- en svært lærerik bok, godt skrevet..

Karoli, Solomia-Sigøynerkongens datter... en sår bok, skrevet av en som kjenner miljøet godt... En rå og ærlig bok om innsiden av sigøynerlivet..

Kolloen: Snåsamannen.... godt skrevet om en helt spesiell mann

Kostova-Historikeren- spennede bok med masse innhold... kos deg

Kristensen, Monika-Kullungen.. Jeg er blitt svært positivt overrasket over begge bøkene fra Kristensen, veldig bra skrevet, fine miljøskildringer, og spennende plott

Landy, Derek- Skranglebein- en herlig, morsom, fantasifull ungdomsbok, kos deg

Laurie, Hugh-våpenhandleren- en god debutbok av Dr. House... Dog faller den litt igjennom her og der, men herlig humor..

Lindebor, Å- Meg eier ingen.. En selvbiografi om oppvekst i Sverige,og om å overleve..

Mankell- Den urolige mannen... Siste bok i serien om Wallander, godt skrevet som alltid før, og en fin avslutning..

McCall Smith- Damenes detektivbyra nr 1... en herlig serie fra afrika, og om driftige damer... Jeg koser meg hver gang jeg får en av disse mellom hendene..

Meyer, S- Vi kommer ikke utenom denne, forfatteren er jo blitt STOOOOOOOR.... Serien i fire bøker, er drivende gode, spennende med et enkelt språk, og innhold.Film nr 2 er vel allerede ute.. Denne serien er blitt et fenomen..

Monsen, Lars- Femundsen Villmark- nydelig bilder, godt skrevet, og det vekker utferdstrangen i deg...

Morton, Kate:Den glemte hage, og tilbake til Riverton- er begge gode bøker, kosebøker..

Mundy, Liza- Michelle Obama.... spennende å lese om damen som står bak en mektig mann for tiden

Nesbø, Jo- Panserhjerte- definitivt den beste av Harry Hole bøkene, rå, svart og fryktelig spennende..

Myron, Wickie- Dewey- en herlig bok, om bibliotekkatten Dewey.. Sjarmerende lesing

Nærum, Knut-De dødes båt- en utrolig vittig bok, særlig hvis en leser den med ekte innbarka kristiansander dialekt(som jeg gjorde, leste høyt for bikkjeskinnet).. Og lo meg igjennom boken.. herlig perle
Les også Sitt ned og hold kjeft en bok for deg som vil bli kvitt selvtililiten- herlig humor..

Olsson, Linda- la meg synge deg stille sanger... en fin bok om de fine nære ting her i livet..

Paolini,C- triligoen om Eragon, er veldig spennende og god lesing.. Deilig å drømme seg vekk

Rankin-Rebus siste spor- drivende god krim, gjør seg så mye mye bedre i bokform enn i tvruta

Swarup-Q &A gutten som hadde svar på alt.. En utrolig bok, bør leses

Taylor, Jill- Med et slag: hjerneforskerens reise fra hjerneslag til innsikt.. En svært fin og lærerik bok.. Anbefales

Theorin: alle bøkene hans er jo kjempebra, bør leses

Samartin: Alle de tre bøkene til Samartin er verdt å lese, men min favoritt er nok: Senor Peregrino- en ville ikke at den boken skulle ta slutt

Rosnay: Saras nøkkel- en hjerteskjærende bok om en jødisk jente under krigen, og hennes tragiske hemmelighet

Riordan: Lyntyven- er vel barnebok, godt skrevet, og tildels lærerikt..Spennende bøker og de gamle guder

Riley: kamikazekaniner- en uhyre morsom, og svart kaninhumorbok...

Sandstrak, Pelle-Mr. Tourette og jeg- velskrevet bok, og hvordan det er å leve med denne sykdommen

Sansom, C.J- Vinter i Madrid. utrolig vakker bok, og en utrolig god forfatter.. Les gjerne alle bøkene han har skrevet, de er gode

Young, William-Skuret, denne boken er visst blitt en hit blant troende, den er definitivt annerledes, men allikavel er den god... Men du må kanskje snu litt opp ned på tankene dine..

Yrsa Sigurdottir- den som graver en grav, en drivende spennende krim, har flere bøker, skriver veldig godt

Sånn nå ble det et lite utvalg...
Håper dere får lyst til å prøve noen av disse...
Kos dere

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, det er sannelig imponerende, herregud! Synes jeg leser ganske fort til tider, men bruker da iallefall et par dager på en bok. Mange gode tips her, har vært dårlig på lesefronten her :)
Lykke til med 2010-bøkene! Du har vel allerede vært igjenom et par :P
Klem
Ps.ikke sett noe til cozygreiene, men regner med at det er julen som har forsinket alt nå. :)

Mette sa...

Jøss for en lesehest, skjønner ikke hvordan du rekker å lese alle disse bøkene. Men bøker er spennende og artig å lese om dine anbefalinger. Fant noen jeg vil prøve når jeg får tid en gang i 2010 hehe. Ha et Godt Nyttår Evy, håper du får et fin fint hundeår og med masse trening og kos :)