tirsdag 1. september 2009

Agilitykurs.., beklager feil på siden, laaaang blogg

I helga var det agilitykurs, det var ekstremt lærerikt, og igjen fikk jeg meg noen slag i trynet. Men både jeg og Zebra koste oss på kurset, det var spennende og gøy. Og hunden min er jommen flink hun. Jeg trodde hun var litt pinglete, at hindrene ville bli problemer, men hun var en av de få hundene som ikke hadde problemer med noen av hindrene-STOLT!
Sancho fikk også dreisen på ting, mønet ble jo knallgøy.. Flinke store gutten det..

Flinke Zebra'n min som gikk som en gudinne over mønet, fantes ikke redd,og var fin og fokusert.. Hun var fin å jobbe med, hun synes det var gøy, men klarte også å følge med.. Hun var en flink vove, og jeg koste meg med henne..
Bommen gikk som en drøm.. Zebra synes den var gøy hun..Jeg må være nøye med å vise god retning,og bremse så hun tar fine felter..


Hun kan passe på bom også hun..hehe



Og mønet var kjempegøy, full fart... Og i det fine nye halsbåndet sitt..




Pølsa var også spennende, og hun fløy som en rakett igjennom.. og gliste når hun kom ut..






Lotus kan hoppe høyt han, og bite i kobbelet samtidig, og være verdens fineste Lotus for tenk....





Lotus er bare søt han, og har en knallmotor..







Her hopper vi oxer så det suser, jenta mi kan hoppe høyt hun nemlig.. At mamma er dum, og er en dårlig hundefører.. At jeg ikke skjønner at selvom jeg synes det er lett å skifte side, så synes ikke Zebra det var lett eller greit.. Da ble det plutslig bråstopp.. Og da ble jeg muggen- for såpass synes jeg at hunden min burde greie.. MEN hun gjør ikke det.. Zebra er ikke særlig lettlært, eller kjapp, eller har kjempemotor- da må jeg legge opp et treningsopplegg som fungerer.. For ellers er jeg urettferdig mot Zebra- og det er slemt det. Men det glemmer jeg i kampens hete, og blir bare sur- og det er også urettferdig mot Zebra.. Så det jeg har lært i helga er at jeg må ikke være urettferdig, jeg må legge det opp så vi begge får utbytte av det.. Jeg får senke kriteriene mine og innse at jeg har ikke LaVita som var supersmart, som hadde uendlig motor, som gav alt for meg, og elsket å trene. Eller Tequila som hadde mer motor, var kvikkere og staere..
Jeg har Zebra, som ikke har så alt for mye motor, som trenger mer repitisjon, og flere omganger for å takle og klare ting, og så jobbes for å få mer entusiastisk- husker jeg dette og legger lista så vi begge kommer over- er jeg en rettferdig hundetrener.
Det har vært vansklig å innse at alt ikke er så lett som jeg vil at det skal være, men så får en mer utfordringer også- og det er spennende. Alle hunder er forskjellige, og trening skal tilrettelegges så de klarer oppgaven.
Jeg må lærer meg å takle å ikke klare ting, at ting tar tid, at en ikke er en fiasko selvom en gjør feil, eller ikke klarer alt med en gang. Jeg må også lære meg å tøyle irritasjon over å feile, at hvis en feiler kan en alltids prøve en gang til for å klare å gjøre det rett..
Det som har trigget alle disse tankene er at etter en knallinnlæring av hindere, skulle "slemmeSiv" sette opp en enkel bane, for å vekkes oss opp litt.. Og der kunne plutslig ikke Zebra noenting, ikke hoppe med meg på feil side av hindere, ikke gå igjennom tunnel, når jeg tok kjappeste veien, eller hoppe over hindere i det hele tatt, men gå under.. Gosj jeg kokte, og synes hunden var dum, herregud å skifte side på hindere kunne vel faen meg ikke være så vansklig.. Jo sa Zebra da, men det hørte ikke jeg- for jeg var bare sint og flau fordi jeg hadde ikke klart det..Teite hund sa jeg, rare sinna mamma sa Zebra.. Fy så urettferdig jeg var, og når jeg innså det, ble jeg sur for det også.. Og det svei, når andre klarte det.. jepp for et nobelt menneske jeg er, NOT. Når blondiner blir mugne går det ikke så fort over.. Fikk en timeout, og fikk så en enkel rute- hvor jeg skulle konsentrere om å gjøre som vi kunne, og ha det gøy.. Vi klarte det,og Zebra gliste over hindrene.. Søte hunden min!









Etter dette skulle vi lære inn Vippa som er et av de farligste hindrene på en agilitybane- og det klarte vi med glans- hunden min er flink hun..
Så tok vi en skikkelig motivasjonrunde, med masse hopp i en ring- og det synes Z var kjempegøy, tøysejenta mi..
På slutten fikk vi også en evaluring- og dum som jeg er hørte jeg jo bare alt det negative som ble sagt- ikke alt det bra.. Fikk med meg at jeg skulle være stolt av hunden min- og det er jeg NÅ. Men akkurat da, satt det langt inne. Men det jeg husker var at jeg måtte løse litt mer opp på banen, få mer flyt og ikke være så redd for å gjøre feil, le litt av det..
Det er ikke lett for en perfeksjonist, og jeg liker ikke å gjøre feil... Det er visst noe jeg må lære meg..









Søteste Olivia, rååsa og søøøøøøt.... Eieren var like halsbåndsgal som jeg, juhu..










Lotus er storfornøyd med sin egen innsats





Takk til Silje for hjelp til å ta bilder i helga.





her hoppes det... husker ikke navnet på denne wheaten












Hihihi, søt altså...













Han her måtte være med mor på jobb, og hadde nok av "tanter" som var på pletten..














slalom i fin stil.. det var mye morro med slalomdansen.. godt en var edru når den ble innlært..















Jepp, ble litt sjarmert av denne frøkna.. Rosa og søt, med glimt i øye..
















Sancho i fint driv, tror han storkoste seg denne helga.. han logret seg rundt banen

















Flinkeste Zebra min.. fra tunnel til hopp


















Den slalomen var vrien, beinføring, armbevegelser, godbiter og en prikk- ikke rart en arm blondine sliter... Prikken klarte seg fint den..



















Lotus og Kjersti..flinke var dere..




















og de fikk dreisen på slalomen også de..





















Yogi over mønet...






















Søteste lille rååååsa kan hoppe også hun...























Hmf- det eneste bildet jeg fikk av Båsse, beklager..


























Har jeg nevnt at Zebra likte mønet hun.....
























Det gjorde Sancho også..

























Men første gangen over, så måtte vi tenker litt over saken...

























Men hoppinga gikk glatt, han har sprett i rompen han Sancho































Ire'n Ginny over mønet, artig liten sak, som synes alt var gøy




























Svensk dansk gårdshund, husker ikke navnet..































På vei over noe nytt og spennende..
Takk for en innholdsrik helg, og en ekstra takk til instruktørene..
Den største takken går til Zebra som holder ut med denne matmora ho har fått utdelt.. Og Zebra er kjempeflink til å ligge alene i bur, tøybur tilogmed.. uten problemer.. Deilig..
Takk for gratulasjoner på lørdag, og dagen ble feiret på agilitybanen(kanskje derfor slalomen var vansklig), og i flat stilling på sofan hjemme, etter endt kurs..
Beklager at det er feil med bilder og sider her..
HUSK FOTOGRAF HVIS DERE LÅNER FRA SIDEN HVIS IKKE BLIR JEG SKUFFET OG SUR!!!!!!!!






























6 kommentarer:

team timian sa...

FLINKE;FLINKE::O)) Begge to altså.Skjønner du kan bli frustrert, lille Blondi setter grå hår i hodet på meg noen ganger også, men det er helt utrolig hva du tilgir når de kikker på deg med brune dådyrøyne.
Lykke til videre, dette greier dere med glans
Voffz fra Trude, Timian og Mynte

Anette, Phoebee og Susie sa...

Ser ut som dere hadde en kjempe fin ag-helg:)
Hehe...ag tar på, men dere var savnet på lp-kurset på mandagen..;)
Sees vel kanskje i dag på Hove, dere skal vel prøve dere på noen ag-merker i dag? :)

Anonym sa...

Dette så jo moro ut, synes dere er flinke jeg.
flotte bilder også, tror nok hundene synes dette er mer morsomt. Action må det være, lykke til videre!
Venter på HD res. hørt noe?
Klem fra oss i Sande

emelie sa...

ser roligt ut! :)

Veronica og Ailsha sa...

Kjempe flinke dere er! :) Masse fine bilder, og så gøy for hundene dette er :D Dere må bare fortsette sånn og stå på :)

Martine Hansen sa...

Takk for hyggelig kommentar i bloggen :) Så flott at dere har hatt en toppers helg, fine bilder :)