onsdag 17. august 2011

Blodsportrening hjå Assev

Idag var første blodsportrening på Assev etter sommerferien, og vi gledet oss. Har ikke vært så mange blodspor i sommer, tross gode forsetter. Og det gikk utrolig bra, til tross for unødvenig oppførsel i sporet av de tobente. Det ødelegger mye for meg som fører, og det fører igjen til at det går dårligere med Zebra.
Men sporet begynte i et terreng med mye nedfallsved og mye greiner og busker, sånn forsatte vel hele sporet, som skulle være 400 meter. Med vinkler og avhopp. I en av vinklene gikk hun for langt, ble stor søk, og midt oppi dette satt langline seg skikkelig fast. Så jeg måtte faktisk ta henne av sporet, legge henne i dekk, og løse opp rotet. Det var jo ikke bra, men hva gjør en ellers i en slik situasjon?????
Men Zebra forsatte etterpå, og det hadde jeg faktisk regnet med, og vi fant kloven, og ho fikk kjempebelønning.

Jeg har tenkt litt på blodspor i det siste, og har kommet frem til noe jeg tror på:
Selv om prøvene er 12 timer gamle, øv på blodferske spor for det er det du får på trening. Her får trening ekstremt stor fart-30 kg er hardt å holde igjen i ulendt terreng. Det er også lettere med tull med lina.

Belønn godt uansett hvordan sporet har godt, vofsen har jobbet det den kunne!

En kan godt gå flere spor per uke, men må bare være flink med variasjon, og gode belønninger. Skjønner ikke hvorfor en ikke kan gå spor mer enn en gang pr uke, sånn er det jo ikke i andre hundesporter.Dette skal jeg teste ut.

Jeg skal ikke gå opp til prøve før jeg som fører føler meg rede, hjelper ikke hvor god bikkja er

Ta meg mer tid før og etter sporet til å kjøre ned, og tenke over hva en skal og har gjort.

Tren mer kondis, det er tungt å gå blodspor:)

Tørrtren på linebruk
Sånn nå skal vi slappe av.
Jeg måtte hjelpe ho utav bilen etter treninga idag, så hun har nok fått litt mye idag.

1 kommentar:

Anita og Jubi sa...

Koselig og høre om blodsportreningen din! Jeg synes du skal melde på til prøve om hunden er bra nok jeg! For som fører vil du neppe føle deg klar noen gang. Det er alltid ditt eller datt i veien ( gode unnskyldninger ;) ). Jeg bestemte meg for at i år skulle jeg melde på og delta på to blodsporprøver, og sannelig har vi ikke fullført begge to. Den første gikk til null, mens den andre til 1.premie!! Og det med en fører som nesten ikke klarte gå før start (nervene ikke heelt under kontroll )
Hvilken sporline bruker du? Jeg har enda til gode og se min sporline lage krøll for meg, og vi har virra mye rundt i terrenget...