fredag 20. november 2009

Bilder av Odin, og litt av hvert..

Fine fine voven min det....
Kosemose.

I like koslig- hva har dette med å ta vare på naturen på???


Kjekke ODIN



I det siste har det regnet, og regnet mye. Alt er søle, vått og kaldt, litt lei av høst nå kjenner jeg!




Zebra er ved godt mot,og synes alltid det er stas med tur i skog og myr.. Liker å være litt skitten hun, er ikke så fisefin til å være prinsesse.




Ellers så har vi vært på tur med flere venner, og det har vært kos. Deilig å gå tur med andre, prate mens hundene løper løse.




Inne er det jo trening som gjelder. De lengste dagene blir det tørrfor i Iqballer el, hvis ikke er det søk overalt i huset. Ho begynner å bli dreven på den leken. Pys også, de fyker rundt her, med nesa i gulvet, og herlige snortelyder. Når Hyena finner en så maler hun i tillegg, fryktelig søt er hun. Ellers går det i trickstrening, men samstemte bamse gir jeg snart opp.. Z er grei nok, Hyena er litt mer sånn: Hvis jeg ikke får den godbiten, så klorer jeg.. OG hvis det ikke funker furter jeg. Og hvis det ikke funker, så gjør jeg det da- BLÆH... Jeg bare ler, og flirer, sulten vinner alltid. Skal prøve å få til et nytt triks pr uke, hmf.. lurer på hvor lenge det går hehe..








På mandag hadde vi besøk av Renate som skulle fikse en låsning hos Zebra, i høyre lår denne gangen, ho er tydlig høyrevendt. Synes det er deilig at jeg klarer bedre å se når Z har låsninger, så jeg får tatt de fortere. Men nå er det snart fire mnd siden sist, så ofte har hun det jo ikke:)




Men hun fikk påpekt at hun er stresset.. Jeg var vel ikke helt enig, men tenkte som sagt at en kan jo bli litt husblind. Men etter nøye tenking, og vurdering av situasjonen er min konklusjon: Hun er ikke generelt stresset, hun er aktiv, livlig og nysgjerrig.




Hun er allikavel stresset i visse situasjoner, som jeg nok burde gi mer oppmerksomhet.




Ved hilsing, andre hunder, mye fart og aktivitet, og mating.




Ved mating er det Pys som girer opp, her er det mye hyling, og vandring fra Pys sin side, som igjen trigger Z sitt konkurranseinnstinkt. Heretter blir begge dyrene avlåst, og servert hvert sitt sted. De får heller ikke maten før de viser rolig adferd.




Hilsing jobber vi alltid med. Z elsker å hoppe, og det er jo så selvbelønnende. Her sliter vi, men her må vi bare jobbe enda hardere, og begynne med timeout. Snu ryggen til funker sjeldent, hun har gjennomskuet den gitt.




Andre hunder, blir sitt, kontakt, og rolig adferd fører til hilsing. Hun får ikke buse på. Når hun blir for intens blir det timeout.




Mer kontakt trening generelt tenker jeg er fint, hehe




Skal også gå tilbake til strenger regler ved dører, matfat, bur osv.




Tror det er viktig å skille mellom stressete hunder, og hunder som bare er voldsomme i kroppspråk og væremåte. Dalmis er jo generelt MYE hund.




Det finnes to hovedtyper stress- negativ og positiv stress




Positiv stress er stress som øker kroppens evne til å øke sine evner, løpe fortere, tenke kjappere, løpe fra noen som vil drepe deg, reagere på det som skjer.




Negativ stress er det samme, men her vil ikke kroppen etterpå roe seg, den forsetter i samme sløyfa, kroppen klarer ikke slå av bryteren helt, og blir gående med stress i seg konstant.Noe det moderne mennesket opplever ganske ofte.




Ved negativ stress blir kroppen så sliten at den får nedsatt imunforsvar, smerter i kroppen, og svært urolig, og mye frustrasjon, noe som kan igjen føre til endring i humør osv.




De fleste familiehunder i Norge som har negativ stress er nok understimulert- her vil riktig mosjon og mental trening hjelpe.




Hunder kan også bli overstimulert særlig på en ting,og føre til stress- Pinnekasting er et velkjent problem her.




Det var dagens lille om stress. Har hørt DaP kan fungere veldig fint her, men kanskje mest mot seperasjonsangst.




Legger med noen bilder som skulle vært lagt inn for lenge siden, men bedre sent enn aldri.
















3 kommentarer:

Pia sa...

Som alltid dritlekre bilder! :D Du er helt rå med kamera, det skal du jammen meg få for altså!

Også er det så kult med oppdateringer her! Du får stresse litt med det fremover (haha).

Stor klem fra oss

team timian sa...

Så koselig at du fant inspirasjon av Bloggen min. Blir altfor lenge mellom hver gang, sukk !! er enig med deg at høsten er kjip, alt er vått, grått og trist, småvanskelig å finne motivasjon, men du er jo kjempeflink da, trene så med Hyena og prinsessa..får du tid til overs, har jeg ei lita dame her med masse pågangsmot, du er hjertelig velkommen :0)

Anonym sa...

Er så imponert av bildene dine, har du tenkt på å gjøre karriære av fotgraferingen??
Klem fra Sande