onsdag 26. august 2009

Runderingshelg

Her er Zebra klar over hvor figuranten sitter, og er klar til slipp...
Her er det med påvirkning.. Takk til Anette som har tatt disse to bildene

Dette bilder har jeg ærlig og rått lånestjelt fra Anette sin side.. Fotograf Anette Johansen


Så var det atter tid for kurs, denne gangen var det runderingskurs- og jeg gledet meg.. Hun var jo veldig flink sist gang, så jeg hadde store forhåpninger.
Det første vi skulle var og leke med de forskjellige hundene på kurset- og der fikk jeg et lite sjokk.. Zebra ville nemlig ikke leke tenk- for mamman satt jo hele to meter unna.. Og jeg innser jo at at andre skal leke med Zebra er noe jeg ikke har trent på- og det fikk jeg smekk på fingrene for nå.. For det er veldig greit at hunden kan leke med figurant når de skal ut på påvisning.. Dette må jobbes med, men foreløpig skulle vi bare gi godbiter.
Første økt gikk knallbra, og jeg tenkte dette husket hun, og gledet meg til fremgang, hun hadde fire gode økter, gikk knallbra, kom i fine lange buer, og hadde fin kamp med meg på midtlinja.
Så var det å ligge figurant for de andre, god læring og så masse fine mygg en fikk hilst på da!
Siden første økt var gått så bra, var jeg veldig positiv til neste økt, men der var det tydlig at Zebra var sliten(og lei??) Så der måtte jeg jobbe mye mer med henne, men når hun først da gikk ut, jobbet hun kjempebra. Brydde seg ingenting om de andre på midtlinja, men veldig oppmerksom på meg.. Fint grep på løsbitt også...
første dag ble avsluttet med en skikkelig runderingsøkt med instruktørens hund og haggel..brr

Neste dag var jeg fremdeles positiv, og gledet meg til fremgang og kanskje påvisning...
Men denne første økta fikk jeg meg en skikkelig trøkk i trynet.. Zebra ville ikke, sliten, uintressert, teit, blæh, aner ikke, men ut ville hun ikke.. skulle bare snuse, spise blåbær og fjase. Merket at jeg ble sur og lei, men klarte å skjerpe meg på de neste utslagene.. Jeg gikk langt ut i terrenget, ga ho kommando, og sto helt stille og overså henne.. Og det var jo endelig kjedeligere så da gikk hun ut, hentet bittet fint og god lek på midtlinja. Andre utslag begynte på samme måte, her fikk hun også bjeffet på kirkeklokker og et fly, tok også et bjeff på figurant- men det var jo bare et mennesket så det gikk fint allikavel..
Her også var det snakk om at hun skulle finne utav det selv, og jeg være passiv..
Etter dette gav vi oss i denne økta, kjente jeg var både skuffet og sur over den teite hunden..Og skjønte ingenting- hva hadde skjedd??
Instruktør mente at hun var litt lei, litt forvirret og så var hun nok veldig var på meg og mitt gemytt, og jeg var for kjapp med å hjelpe henne..OBS: her må jeg jobbe med å ha is i magen i treningen fremover- gi lite hjelp.
Så var det å være figurant, og se på de andre, mye spennende å lære der også...
Så når jeg skulle ut på siste økt for dagen hadde jeg null forhåpninger- regnet med at hun ville være som hun var økta før..
Men her glimtet hun til: Hun jobbet knallbra, gode søk, fine buer og knall lek på midtlinjen...
Deilig trengte denne oppturen.. Men vi står jo fremdeles på samme sted som sist kurs- vi har ikke hatt noen sånn fremgang.. Men vi har jo lært masse annet da.
Må leke masse med meg og andre.. Med andre ha gode kjente figuranter, og lek mest jaktlek, kamp kan bli for skummelt for ho..
Ikke gi så mye hjelp, is i magen, la ho tenke selv.
Tren litt mer på apportering, selvom den er blitt mye bedre
Ikke rop eller ros når hun er på med løsbitt- hun spytter det ut
Gi kommando en gang- la henne så finne utav det selv.
En blir like blaut av å ga med tykt regntøy en hel dag, når det ikke regner- klamt.
Huske hvor en gjør av kongen til andre..
Men kurset var gøy, med både oppturer og nedturer- men sånn sum sumarum:
Godt at jeg fikk smellen nå, enn mye lenger uti læringen..



Her er link til Phoebe sin side, hun var også med og tok noen bilder..



Og hun skrev litt mer om alt, ikke fullt så selvsentrert som jeg er for tiden hehe






3 kommentarer:

IM sa...

Høres ut som du har lært mer enn bikkja på dette kurset. Men det kan jo være lurt det å. ;)
Vil anbefale deg å lese den nye boka fra canis og rundering. Har akkurat begynt på den, og den er råbra og lett å lese og skjønne!! :)

Lykke til videre med runderingen. Jeg er missunelig. :P

IM

Anette,Phoebee og Susie sa...

Heisann
Koselig kurs i helga :) Hehe..ja vi ble da både spisa på av de gedigene mygga og ble gode og vasstrukkene etter en krafig nedspyl inkl.haggel fra oven.. Det hører med! ;)
Men vi sees imårra - klare for sykkeltur, juhuuu ;)

Mette sa...

Evy du kan ikke få fremgang hvis du ikke trener... haha. den satt tenker jeg! Zebra er riktig så flink hun men du må da gi ho en fair sjans til å finne ut av hva ho skal... det funka det! Så kom deg ut i skogen og tren du, da blir det fremgang!! Gleder meg til å se resultater av treningen di både i skogen og i leiken. For dette klarer du fint!!